Gemeente Breda

De Raad in het kort

De Raad van Kinderen in Breda bestaat uit 25 kinderen van groep 7 van basisschool John F. Kennedy. Zij zijn op 27 februari 2017 begonnen met hun traject en bogen zich over de vraag: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de gezinnen van alle kinderen meedoen in de maatschappij en niet meer in armoede leven?

De aanpak van Breda kenmerkt zich door de volgende 10 uitgangspunten: 

  1. Breda heeft een overeenkomst voor een Raad van Kinderen van drie jaar.
  2. De Raad van Kinderen bestaat uit een schoolklas met een betrokken leerkracht.
  3. Tijdens een traject wordt het ’standaard’ 6-stappenplan van een Raad van Kinderen gevolgd.
  4. Het dilemma is breed geformuleerd om veel creativiteit aan de kinderen te laten.
  5. Tijdens het onderzoek hebben de kinderen gesproken met door de gemeente aangedragen maatschappelijke organisaties.
  6. De dialoogsessie in Breda was de eerste dialoogsessie ooit in een gemeente.
  7. Voormalig staatssecretaris Jetta Klijnsma woonde de dialoogsessie bij.
  8. Het aanvragen van voorzieningen is dankzij adviezen van de kinderen eenvoudiger geworden.
  9. Voor de verdere doorvoering van de adviezen wordt aangesloten bij de manier waarop in Breda maatschappelijke opgaves worden besproken en subsidies worden verdeeld: “Aan tafel!". De adviezen van de kinderen zijn verwerkt door de partners aan de tafel Armoede.
  10. De gemeente is nu bezig met een vervolgtraject met de school en andere Bredase scholen, onder andere in het kader van het thema eenzaamheid.

De concrete uitkomsten van de dialoog tussen de kinderen en de gemeenten op 24 mei 2017

  1. Uit de adviezen van de kinderen en uit de dialoog kwam naar voren dat voorzien in de primaire levensbehoeften het allerbelangrijkste is voor alle kinderen. Gezond zijn, naar school kunnen gaan en gelukkig zijn: dat is waar het om draait. Daarnaast zijn extra’s die ervoor zorgen dat arme kinderen mee kunnen doen met hun leeftijdsgenootjes ook belangrijk. Hierbij denken de kinderen onder meer aan (met korting) op vakantie of een uitje kunnen.
  2. Uit de dialoog werd duidelijk hoe belangrijk hulp op maat voor kinderen is. "Het allerbelangrijkst is dat je kunt doen wat jou gelukkig maakt", zei Morris. "Niet iedereen vindt vakantie of speelgoed belangrijk. Persoonlijke aandacht, daar gaat het om." Hoe persoonlijker de aandacht is en hoe dichterbij hulpverleners bij kinderen én volwassenen staan, hoe beter.
  3. "Er moet een plek zijn waar je terechtkunt", vindt Omar. En hij is niet de enige. De kinderen pleitten massaal voor een vertrouwenspersoon waar kinderen en jongeren terecht kunnen voor hulp en steun. Zo iemand moet open en vriendelijk zijn, ‘van deze tijd’, en hij of zij moet goed kunnen luisteren. Kim, Rami en Manal noemen de Kindertelefoon, die wel bekend is bij de kinderen. Zo’n soort plek moet iedereen kunnen vinden. Maar alleen iemand aan de telefoon is niet genoeg. Manal: "Kinderen moeten echt kunnen aankloppen bij een kantoor."

Naast de adviezen bedacht de Raad van Kinderen dat er gratis omscholing voor werklozen beschikbaar zou moeten zijn. En dat de gemeente duidelijker aan kinderen in de doelgroep moet laten weten dat er ook voor hen mogelijkheden zijn om deel te nemen aan sport en cultuur.

In deze film is de dialoog te zien!

Gemeente Breda
Wethouder Miriam Haagh
Raad van Kinderen

Rami, Raymerick, Ceren, Fatima, Kyra, Ömer, Kim, Nikki, Yelda, Diony, Omar, Romano, Weronika, Besma, Lela, Jabril, Mohammed, Yvonne, Rob, Shardyon, Manal, Luna, Lejla, Pepijn, Stephanie

Vorige gemeenteVolgende gemeente
Meer informatie

Bent u geïnteresseerd in de resultaten? Bekijk de pagina's van de pilotgemeenten. Ook kunt u hier nieuwsberichten lezen. Wanneer u wilt horen wat een Raad van Kinderen voor uw gemeente kan betekenen, kunt u altijd bellen naar 070-345 51 06 of een mail sturen naar gemeenten@missingchapter.org.

#
#
Missing Chapter
Raad van Kinderen
Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid