Stap 3: Extra co-creatie op Basisschool De Goudvink

Gemeente Hoogeveen | 10 februari 2020

Op 10 februari vond een co-creatiesessie plaats bij groep 7 van OBS De Goudvink in Hoogeveen. De gemeente Hoogeveen wilde graag een tweede school bij het traject betrekken en de inzichten van deze sessie worden meegenomen tijdens de dialoogsessie. In een uur hebben de kinderen aan mindmaps rondom het thema armoede gewerkt. Nadat hun klassikaal is gevraagd waar zij aan denken bij het woord armoede, zijn zij in groepjes hun ideeën uit gaan werken aan de hand van ‘wie, wat, waar, waarom en hoe?’ vragen. Hierbij een aantal inzichten uit de sessie:

Extra’s
-    Geef mensen in armoede een bepaald bedrag, extra voedsel en spullen.
-    Speelgoed geven aan kinderen die daar geen geld voor hebben. Kinderen willen ook spelen.
-    Gratis dagje uit om verdriet achter zich te laten. Zodat we hun een beetje een goed gevoel geven en zij hun problemen kunnen vergeten.

De rol van de gemeente
-    In de gemeente: Kinderen en volwassenen kunnen bij elkaar komen in het gemeentehuis.
-    Samenwerken: Gemeente moet samenwerken met kinderen en de kinderen vragen wat zij nodig hebben.

De rol van de inwoners
-    Een overtuigende brief naar gemeente sturen om aan te geven wat er nodig is in Hoogeveen.
-    Geld, kleding en speelgoed inzamelen.

De rol van scholen
-    School is om vrienden te maken, om te spelen en te vertellen hoe het thuis gaat. School speelt dus een grote rol bij het onder kinderen zelf bespreekbaar maken van kinderarmoede.

 

Meer informatie

Bekijk de pagina's van de deelnemende gemeenten en de nieuwsberichten. Bent u geïnteresseerd in wat een Raad van Kinderen voor uw gemeente kan betekenen? Mail ons via gemeenten@missingchapter.org.

Meer informatie
Meer informatie
Raad van Kinderen
Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid